TED talks

Här jag ska berätta lite om TED (Technology, Entertainment, Design – teknologi, underhållning, formgivning) konferens. Ted konferensen är en årlig konferens som pågår i USA. På denna konferensen samlas forskare och berömda människor inom vetenskaps och andra område, för att uttrycka och sprida sina tankar och ideer. Dom definierar sitt tema som ”ideer värda att sprida”. Denna konferensen grundades i 1984 och där samlas forskare från hela världen. Varje föredrag som pågår under konferensen kallas TED talk. Denna konferensen har samlat många högt uppsatta och framgångsrika människor, såna som Bill Klinton, Bill Gates, en av dom främsta världens globala tänkare Hans Rosling osv. Dom föreläsare som är bäst med sina ideer hur man kan förändra världen, får första plats och ett pris på 100 tusen dollars. Det finns många intressanta och framgångsrika föredrag som man kan se på deras websida ”www.ted.com” eller på ”www.youtube.com”.

 

Jag själv har inte hört om denna konferensen förut, fick veta om denna från min lärare Klaus. Jag tycker dom är väldigt intressanta och spännande. Varje föredrag innehåller nånting speciellt och en tankeställare. Där får man träffa dom som är bäst på att uttrycka sina ideer och dom som är bra inom retoriks vetenskap. Jag kan rekommendera till alla att titta på dom video, kanske dom får oss att tänka på och fundera över många saker. Jag ska lägga upp några länkar till videos, som var väldigt inspirerande enligt min åsikt.

http://www.ted.com/talks/lang/eng/hans_rosling_on_global_population_growth.html

I denna video berättar Hans Rosling hur stor överbefolkningen har varit dom sista åren, hur det kan påverka vår värld och vår framtid. Han har en teori som innebär att om vi ska investera mer i dom fattiga länderna för att försöka förlänga deras livstid, så stoppar vi överbefolkningen. Enligt hans åsikt det är möjligt att rädda vår framtid om vi ska börja reagera och acceptera verkligheten på riktigt.

http://www.ted.com/talks/lang/eng/jamie_oliver.html

I denna video berättar Jamie Oliver hur dålig mat äter vi idag. Han förklarar varför dagens generationer har större tendens till fetma. Han försöker påverka samhället med att vi måste försöka laga mat själva, han påstår att fastfood skadar vår hälsa väldigt mycket.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0