Helliden

Jag ska skriva om fördelar och nackdelar som hände på Helliden under höst terminen. Och jag ska skriva om nånting speciellt som växte i mig inspiration som jag ska ta till nästa termin.

 

Den första fördel var att kom jag tillbaka från Lettland till Helliden. Att det startades andra året av mitt fantastiska liv på Helliden. Jag kan inte skriva att jag tycker om Helliden, jag kan skriva bara att jag älskar Helliden. Jag trivs här ”Perfekt”. Varje dag när jag kommer till Helliden, jag ser inte gränser till mina möjligheter och positiva tankar. Den andra fördel var att blev jag lite bättre på svenska språk. Jag blev inte så bra på att skriva och prata, men säkert har jag börjat att bättre förstå mina medmänniskor. Det känns otroligt bra när du förstår vad menar folk. Den tredje fördel var att jag klarade alla uppgifter under höstterminen. Jag känner mig dåligt när jag ligger bakom med skolarbete. Man måste vara klart med allt i tid. Och allt annat som hände var också trevligt. Fick bättre kontakt med lärarna, har utvecklat mitt disciplin, har lärt mycket mer av svensk kultur.


Den första nackdel för mig var att många elever från våren 2010 lämnade oss. Vi var som en familjen, vi kände varandra mycket bra och det var fantastiskt trevlig att umgås med varandra. Men vi också fick många nya elever, som är roliga, speciella, intressanta med egna ambitioner och drivkrafter. Den andra nackdel var att många elever var frånvaro. Det känns lite tråkigt när du precis börjat få bra kontakt med någon, och sen han försvinner på 2-3 veckor. Den tredje nackdel var att vår samarbete i klassen försvinn. Föra året vi kunde fixa många olika aktiviteter till fester, vi hade roligt studiecirkel, vi åkte tillsammans till fotbolls turneringar och vi gick på badhuset. I året blev folk lite passiva och det har hänt inte så mycket, kanske vädret påverka dom eller det finns andra anledningar ?


Den sak som jag ska ta till nästa termin och vidare i liv är att man aldrig får ligga ner sitt mål. Om du vill ha nånting måste du kämpa tills du bli helt slut. Min dröm är studie på Universitet eller Högskolan. Jag vill plugga därför att jag tycker att få nya kunskaper. Jag gillar när min hjärna jobbar hård och på kvällarna jag är psykisk trött. Under höstterminen jag fick information att från 2011 januari, det bli avgift till studenter från EU. Alla som kommer från EU ska betala otroligt stora pengar (otroligt stora för mig, jag är en fattig student från Lettland) för att plugga i Sverige. Såna pengar har jag inte, då trodde jag att min dröm var förstörd. Men jag hittade många lösningar till detta problem. Och fattade en sak... du kan alltid hitta en extra väg som ska leda dig framåt din dröm. Du måste bara kämpa och vara duktigt, då du ska få allt som du önskar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0